Rautatieaseman pohjoispuolella on kantakaupunki yhä jakautunut kahteen osaan, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Lännessä ylemmän keskiluokan Töölö, idässä opiskelijoiden ja nuorten Kallio. Henkinen raja on viime vuosina hälvennyt mutta elää kuitenkin vielä vahvasti poikkeavan ikärakenteen takia. Sinänsä kaupunginosien poikkeavissa profiileissa ei ole mitään haitallista, tässä tapauksessa ne voivat olla peräti vahvuuksia. Näiden kaupunginosien välille on syntynyt aitoa erillaisuutta, ei lähiöiden päälleliimattua "omaleimaisuutta".
Fyysinen kahtiajako ei kuitenkaan kaupungin toiminnallisuuden näkökulmasta ole hyvä asia, eikä se ole mikään edellytys alueiden erillaisuudelle. Jatkuvalla kaupunkirakenteella saadaan aikaan turvallista ja viihtyisää kaupunkitilaa, jossa palvelut ovat kaikkien lähellä.
Päämääränäni on minimoida kaupungin raja-alueet. Nämä jäävät yleensä syrjäisiksi ja palveluiden kannalta huonoiksi alueiksi. Tässä suunnitelmassa oli kuitenkin tehtävä poikkeus; kaikkia puistoja ei kuitenkaan ole mielekästä ottaa rakennuskäyttöön, joten kaupunginosasta tuli puistoja ympäröivä verkko. Luotan yksinkertaisesti siihen että kantakaupungin laajentuessa myös tälläiset kapeat kaupunkikaistaleet pysyvät vilkkaina ja eloisina. Mielestäni tämä ajatus on myös perusteltu; paikalla risteävät Pasilan ja keskustan yhdistävä akseli sekä Vallilan ja Kallion länteen yhdistävät akselit. Helsinginkadun kohdalle saattaisi lisäksi mahtua pieni Pisaraa korvaava tai täydentävä rautatieasema.
Pähkinänkuoressa:
Rakennustehokkuus: 1,52
Asukastiheys: 27 700 as/km2
Alue: 277 430 m2
Rakennusala: 82 600 m2
Kerrosala: 422 000 m2
Asukasmäärä: 7700
Työpaikkoja: 1400
Sturenkadun ja Helsinginkadun risteys: tulevaisuudessa Helsingin Times Square? ;) |
Kotkankadun akseli, ajatuksena oli aluksi tehdä koko kadusta 28 metrin levyinen Bulevardi, mutta päädyin kapeampaan vaihtoehtoon. |
Kolmen pääakselin risteämiskohta. Taustalla Keski-Pasilan suunnitelma, etualalla uudistettu Mäntymäen kenttä. |
Josafatin kalliot sekä muut Helsinginkadun puistot ovat katujen erottamia ja ympäröimiä. Enemmän iloa niistä olisi asumiskäytössä. Kortteleiden väliin mahtuu kuitenkin viihtyisät korttelipuistot. |
Mäntymäen kenttä sekä Linnanmäen ympäristön lisärakentaminen. |
Oothan huomioinu Pisaran Eläintarhan puoleisen rampin?
ReplyDeleteMuuten näyttää oivalliselta - jälleen kerran. Just eilen muuten pähkäilin itekin näitä :)
Tosin pari huomiota. Ite jättäisin ton Hesarin eteläpuoleisen tönön pois. Yksinäinen, kevyen liikenteen reittien tiellä ja vähän hassu.
DeleteKorttelit Alpparin kallioille? Rohkeaa. Ite tekisin korkeintaan talorivin.
Myöskään en lähesytisi Lintsiä ehkä ihan noin paljon etelästä, mä olen mielessäni ohjannut Lintsin kasvun sinne päin. Lienee selvää, että Helsingin kasvaessa meidän ainoan huvipuistokin pitää vähän kasvaa. Toi korttelirivi joo, muttei enempää.
Itse asiassa Pisaran länsipuoli jäi huomioimatta; mutta en ota siitä stressiä; aina voi tehdä vaikka näin: https://ssl.panoramio.com/photo/58154538
DeleteMitä tulee lintsin laajenemiseen: ylöspäin on aina mahdollisuus. Toisaalta en ole myöskään määritelly talojen suoraa käyttötarkoitusta, joten on myös mahdollista että Lintsi ottaisi noita käyttöön.
Eihän tässä ole mitään "oikeaa" tapaa kehittää kaupunkia. Lähinnä nyt kokeilen vähän kepillä jäätä.
Ollan kato jo muodostettu roolit. Sä oot se kaavoittaja, joka kaavoittaa kaiken, ja mä se YVA-ihminen joka kitisee eikä ideoi itse mitään :)
DeleteMitä ajattelit tehdä ratojen suhteen tuossa korttelien välissä? Kattaa ne jotenkin vai jättää vaan avonaiseksi? Nythän suunnitelma lähes kasautuu radan ympärille, ja on vähän hassua jos ne sitten ovat vain railo ja este.
ReplyDeleteEn pidä kantta realistisena; rata on jo nyt 6 metriä katutasosta ja siihen vielä 7 metriä radan yläpuolelle kansi. Eli sinne ei oikein kiivetä. Ja tietenkin hinta! Pitkän aikavälin ratkaisuna on Tallinan tunnelin maanalainen ratapiha tai rautatieaseman siirto Pasilaan/muualle.
DeleteSuunnitelmassa ideana oli tuoda rakentamisen painopiste mahdollisimman lähelle ratapihaa, jolloin toivottavasti saadaan aikaan tarpeeksi elinvoimaista kaupunkia nivomaan radan esi puolia yhteen.
Linnanmäki kukkulana on myös luonnollinen este, joka on ohjannut nykyisten alikulkusiltojen sijoittumista. Joten on ihan mahdollista, että tosta tulisi ihan hyvä alue. Olen myös miettinyt sellaista kikkailua että Konepajalla puhkaistaisiin Kotkankadun ja Töysänkadun välille katua. Sturenkadulle syntyisi tällöin samansuuntainen diagonaalireitti, jota voitaisiin kehittää kävely ja pyöräilypainotteisena katuna.
Eikö tosiaan olisi riittävän halpaa laittaa raiteita vaikkapa kevyen betonikannen alle maanpinnan alapuolelle Rautatieasemalta Pasilaan asti? Jos rakentaminen kannen päälle olisi vaikeaa, niin siihen saisi mielenkiintoisen puistokaistaleen tai jotain.
ReplyDeleteSaako maallikko vähän toivoa ?
ReplyDeleteLaittaisit katot vaikka tummanpunaisina, niin erottuisivat paremmin ilmakuvan mustanvihreästä.
Risteyksiä saisit kuroa vielä ahtaammiksi ja vetää silitysrautatalot teräviksi; esim. tuo Hesari-Sture.
Blogisi vaeltaa lupaavasti itäänpäin. Herttoniemessä odotellaan!
Saa tietenkin toivoa, mukava vaan saada vähän interaktiivisuutta!
DeleteKatoista on tullut huomautuksia jo aikaisemmin. Yritän kehitellä siihen jonkun ratkaisun.
Silitysrautataloja olen vältelly ihan tietoisesti. Ne ovat toki kivan näköisiä, mutta rakennuksina varmaan vähän epäkäytännöllisiä. Kun talon katkaisee vähän aikaisemmin saa paikalle pikku aukion jossa voi olla vaikka terassi ja minipuisto. Mutta ei kaiken tarvitse olla aina samalla tavalla, joten varmasti muutama silitysrautatalokin tullaan näkemään. :)
Itään on tarkoitus päästä jossain vaiheessa, en tosin vielä tiedä milloin.