Oma ehdotukseni on seuraavanlainen:
Pähkinänkuoressa:
Rakennustehokkuus: 1,47
Asukastiheys: 26 700 as/km2
Alue: 92 000 m2
Rakennusala: 27 900 m2
Kerrosala: 135 000 m2
Asukasmäärä: 2 460
Työpaikkoja: 500
Kilpailuehdotus ”Kungsan”
Hakaniemen
ongelmat keskittyvät suurilta osin Hakaniementoriin. Ongelmia on useita, mutta
niihin on onneksi myös ratkaisut. Inspiraatio kilpailuehdotukseen on
saatu pitkälti Tukholman Kungsträdgårdenista, joka kooltaan ja sijainniltaan
veden ääressä vastaa Hakaniementoria.
-
Tori
on nykyisellään kaupunkitilana ankea. Torilla harvoin liikkuu tarpeeksi
ihmisiä, jotta se tuntuisi eloisalta ja vilkkaalta markkinapaikalta. Toria tulisi
pienentää fyysisesti uudisrakennusten avulla sekä rytmittää puurivien avulla pienempiin
lohkoihin, jotta tori tuntuisi kiinnostavalta myös tyhjänä.
-
Tori on
liikennetilan ympäröimä, siksi aukiota ympäröivät rakennukset eivät
toiminnoillaan elävöitä toria vaan pelkästään viereisiä jalkakäytäviä. Torin
ainut todellinen rakennus, Hakaniemen halli on rakennuksena liian umpinainen,
jotta se toisi torille elämää. Siltasaarenkadulle on vaikea tehdä juuri mitään runsaan
liikenteen takia. Hakaniemen torikatu sekä Hakaniemenranta ovat kuitenkin
merkitykseltään vähäisempiä. Hakaniemen torikatu voidaan poistaa Sörnäisten
rantatieltä etelään kokonaan, Hakaniemenranta 1+1 -kaistaiseksi tai
pihakaduksi. Tori voidaan myös osittain eristää erilliseksi tilaksi
Siltasaarenkadun liikennealueesta esimerkiksi puilla. Vaikkei tämä
suoranaisesti vähentäisi esimerkiksi melua, voisi se rauhoittaa tilaa
visualisesti.
-
Torilta
puuttuu oleskeluun sopivat paikat. Tori on kauttaaltaan päällystetty
nupukivillä eikä torilla ole edes katukalusteita tai muita rakennelmia jossa
voi istua ja nauttia. Sama koskee Hakaniemen torikadun ja Viherniemenkadun
välistä puistikkoa, joka on pelkkää hiekkakenttää. Torille voidaan tehdä esimerkiksi
piknikruohikoita tai reunustettuja kukkapenkkejä. Reunukset kannattaa tehdä
istuttaviksi. Myös penkkejä voi harkita, mutta usein pysyvillä rakenteilla
saadaan paljon aikaiseksi.
-
Torimyynti
on tehokas elävöittäjä, mutta toimintona suhteellisen lyhytaikainen. Torilta
puuttuvat iltatoiminnot kokonaan. Torille voidaan rakentaa paviljonkeja, jossa voi olla
pysyviä myyntitoimintoja sekä ravintola ja kahvilapalveluita. Lisäksi torille
tulisi luoda mahdollisuus yleisötapahtumille esimerkiksi esiintymislavan
muodossa.
-
Hakaniemen
korttelirakenne ohjaa suuren osan jalankulkijoista torin ohi (kuva 1). Jos on
kävelemässä keskustaan, on järkevintä kävellä Hämeenkatua ja sitten
Pitkänsillan yli. Hämeentie toimii tässä suhteessa eräänlaisena vedenjakajana.
Hämeentien länsipuolella asuvan enemmistön kannattaa kävellä länsilaitaa,
eivätkä he silloin ”eksy” torille ainoastaan itäpuolen asukkaille on
luonnollista kävellä torin puolella. Spontaaniutta ei kannata aliarvioida; jos
tori olisi kätevästi matkalla, saataisiin torille myös enemmän asiakkaita. Tähän löytyy
kaksi ratkaisumallia (kuva 2). Ensinnäkin Hämeentien itäpuolelle tulisi
rakentaa lisää asuntoja. Varsinkin Sörnäisten rantatien varrelle sekä
Hakaniemenrantaan mahtuisi merkittävästi lisärakentamista. Toinen keino on
muuttaa Hakaniementorin kautta kävelyn nykyistä houkuttelevammaksi. Tulisi siis
luoda yhtenäinen kävelyreitti Hämeentien länsipuolelta itään. Tämä voitaisiin
toteuttaa muuttamalla Toinen linja Arenan talon kohdalla ja Hakaniemen torikatu
kävelykaduiksi sekä parantamalla John Stenbergin rannan kävely olosuhteita.
Mahdollisesti Pitkälle sillan rinnalle voisi myös rakentaa kävelysillan.
Kuva 1. Jalankulkulaskelmien tulos: jalankulkuvirrat
ovat paljon voimakkaampia siltasaarenkadun länsireunalla. (kuva: Helsingin KSV)
|
Kuva 4. Myyntitelttojen sijoitteluvaihtoehtoja: puukujien
välissä tai torin aukealla osalla.
|
Sillan siirtämisestä ja autokorjaamo-pysäköintihallirakennuksen purkamisen avulla vapautuu runsaasti tilaa uusille rakennuksille. Lisäksi muutama vähemmän käytetty aukio voidaan täydennysrakentaa. |
Tää on hyvä, tykkään. Vielä kun joku kääntäisi 3d-laatikot kauniiksi piirroskuviksi :)
ReplyDeleteTää on ihan älyttömän hyvä. Kiitos Christoffer.
ReplyDeleteMä tykkään erityisesti tuosta jalankulun laatukäytävästä. Pitäisi vaan sit jatkaa se myös Kruununhaan läpi jotenkin fiksusti.
ReplyDeleteAnsiokasta pohdintaa, pidän erityisesti jalankulkijoiden laatukäytävästä sekä tuosta uudesta kevyen liikenteen sillasta Siltavuorensalmen yli. Haluaisin ne tosin myös pyöräilijöiden käyttöön kävelijöiden lisäksi, koska aluetta voi luonnehtia pyöräilyn kannalta lähinnä vihamieliseksi.
ReplyDeleteIsoimpana ongelmana kevyen liikenteen kannalta torin ympäristössä näkisin tällä hetkellä sen, ettei kevyellä liikenteellä ole luontevaa ylityspaikkaa Hämeentielle ja Siltasaarenkadulle, mikä heikentää yhteyksiä Kruununhaan ja Kallion välillä. Tältä osin ehdotan tutkittavaksi sellaista vaihtoehtoa, että Toinen linja suljettaisiin ajoneuvoliikenteeltä Porthaninkadun ja Hämeentien välillä sekä Hakaniemen torikatu Hämeentien ja Sörnäisten rantatien väliltä. Tällöin kyseiseen kohtaan (jossa vaaleanvihreällä merkitty jalankulkijoiden laatukäytävä ylittää Hämeentien kuvassa 2) voitaisiin rakentaa kevyen liikenteen silta, jolloin kevyt liikenne voisi ylittää Hämeentien viiveettä sen enempää kevyelle liikenteelle kuin Hämeentienkään liikenteelle.
Jos miettii, miten olisi oikeasti hyvä, niin laittaisin vielä yhden talon torin ja Siltasaarenkadun väliin osittain nykyisen kadun tilalle. Katua voisi sysätä vähän länteenpäin: siellä on ylileveä jalkakäytävä, mistä voisi nipistää. Ja muutama ajokaista vähemmän, niin liikennekin vähenee. Sen talon pohjakerrokseen lasiovet läpi talon, jotta pysäkeiltä on näköyhteys torille ja tulee piipahdettua. Sama juttu torin etelälaidallekin; mereltä vain tuulee. Piknikeistä ja oleskelusta ei kannata haaveilla ilman kunnon melun- ja tuulensuojaa. Taloihin pylväskäytäviä torin puolelle, niin sateensuojakin on taattu.
ReplyDeleteMinusta ahtauttaminen ja ylisuunnittelu on ankeuttavaa. Hakaniemen seutu ei vaadi kuin pieniä parannuksia eikä todellakaan mitään massiivista uudisrakentamista rantaan.
ReplyDelete