Talin golfkenttä on jo pitkään ollut kiistelyn kohteena, eikä ihme. Paikka on kaupunkirakenteen keskellä, kaupungin omistuksessa mutta vuokrattu pienelle sulkeutuneelle yhdistykselle. Alueen läpi saa toki kävellä mutta se on melko laiha lohtu niille joilla ei ole varaa edes asua Helsingissä vastuuttoman kaavoituspolitiikan seurauksena. Pari vuotta sitten tehty trollausperformanssi kiteyttää hauskalla tavalla tilanteen järjettömyyden. Sinänsä minulla ei ole mitään golfia vastaan; mutta golfkentän oikea paikka ei ole arvokkaalla tonttimaalla. Esimerkiksi Haltialan pelloilta voisi etsiä uuden paikan.
Helsingin golfklubiin otetaan jäseniä vain poistuvien tilalle. Lisäksi hakijat tarvitsevat kahden jäsenen suositukset. Mukaan eivät siis pääse kaikki halukkaat. Metro-lehden mukaan kaupunki lisäksi tukee toimintaa noin 500 000 euron vuokran alennuksella. Golfklubi maksaa siis vain 120 000 alueen vuokrana. Metro-lehden artikkelissa oli kaupungin laskelmat siitä mitä alue rakennettuna tuottaisi; rakentamisesta 100 miljoonaa ja vuosittain 4 miljoona euroa tonttivuokrina. Yhteiskuntataloudellinen vaikutus olisi kuitenkin moninkerainen. Artikkelissa esitelty 150 000 ke-m^2 on erittäin vaatimatonta rakentamista. Alapuolella olevassa suunnitelmassa luvut olisivat yli kymmenkertaiset.
Suunnittelun lähtökohtana on luoda Talin-Vermon-Leppävaaran alueesta yhtenäinen aluekeskus, kuitenkaan unohtamatta alueen luontoarvoja. Puistoverkoston lähtökohtana ovat alueen vesistöt jotka suurelta osin ovat puistojen ympäröimiä. Näitä täydentävät itä-länsisuuntainen kapea puistokäytävä sekä lukuisat korttelipuistot. Talin liikuntapuistosta jouduin poistamaan pari liikuntarakennusta koska ne eivät sopineet uuteen katuverkkoon. Jalkapallohalli sekä Talin kartano kuitenkin säilyivät nykyisillä paikoillaan.
Katuverkko koostuu kahdien bulevardin ympärille muodostetusta ruutukaavasta. Rakentaminen on pääosin 5-6 kerroksista umpikorttelirakentamista; pääkatujen varsilla 10 kerroksisia. Lisäksi umpikortteleiden yläpuolelle nousee tornitaloja rantavyöhykkeellä sekä pääkatujen varsilla.
Pähkinänkuoressa:
Rakennustehokkuus: 1,88
Asukastiheys: 20 600 as/km2
Alue: 935 000 m2
Rakennusala: 310 000 m2
Kerrosala: 1 750 000 m2
Asukasmäärä: 19 300
Työpaikkoja: 14 200
Vielä on Leppävaaraan matkaa. |
Talinranta ja uudet alueet sulautuvat hyvin yhteen. |
Rantaan virittelin Vancouver-tyylistä tornitalo-townhouse -yhdistelmää. |
Siirretyn Turunväylän, eli Turunbulevardin yläpuolelle nousee komeita tornitaloja. |
Pitäjänmäen katuverkkoa on pyritty jatkamaan Talin alueelle. |
Turunbulevardi loppuu Haagan liikenneympyrään. |
Itä-länsisuuntainen viherkäytävä. |
Rakeisuuskuva. Uusin alue, aikaisemmat suunnitelmat, nykyinen rakennuskanta, puistot. |
Mitenkä otat vanhan kaatopaikan huomioon?
ReplyDeleteVarsinainen kaatopaikka oli Mätäjoen toisella puolella, eli nykyinen täyttömäki. Ilmeisesti täyttömäelle ollaan tekemässä jotain. YLE uutisoi 2010, että täyttömäki menisi remonttiin tänä vuonna. http://yle.fi/uutiset/talin_jatevuori_taysremontiin_2013/5593203
DeleteMielestäni täyttömäki on kuitenkin ihan mukava paikka ja sen soisin säilyvän tulevaisuudessakin. Varsinkin kun alueen täydellinen puhdistaminen olisi kallista ja luultavasti ympäristölle haitallisempaa kuin esitetty "täysremontti.
Ja sikäli mikäli tässä ollaan säästämässä alueen luontoarvoja, on se jätemäki säästölistalla. Oikein edustavaa ruderaattia.
Deleteihan hyvältä vaikuttaa, hieman raskaalta tosin
ReplyDeleteMunkkivuorelaisena kauhistun tästä suunnitelmasta seuraavaa kaupunginosani raiskausta. 50-luvun väljä puutarhakaupunkirakentaminen on omalla tavallaan valtavan viehättävää ja on todella ikävää, jos sen parhaat palat menetetään tässä kaupungin tiivistysinnossa.
ReplyDeleteOnko näitä raiskauksia tapahtunut Munkkivuoressa aikaisemmin ja onhan niistä ilmoitettu poliisille?
DeleteRumaksi saa haukkua, mutta raiskaus on mielestäni turhan voimakas sana asialliseen keskusteluun.
Kauhistuttavia kuvia...tuollaisia isoja rumia möykkyjä rakennettaisi luonnon tilalle! Toivottavasti ei ikinä!!!
DeleteElämässä on muutakin kun RAHA. On luonnonkauneutta ja tilaa hengittää ja miksi golfaajien pitäis matkustaa pitkiä matkoja muualle kun nyt pääsevät Taliin???
Ostarin 80-luvun remontti oli aika ikävä, mutta ei sentään onnistunut pilaamaan sitä, vaan se on edelleen erittäin elinvoimainen. Täällä on viime aikoina tehty maltillista täydennysrakentamista, joka ei ole muuttanut alueen luonnetta. Sellainen on erittäin kannatettavaa. Tämä ehdotus taas tekisi Munkkivuoresta suunnilleen Helsingin rumimman lähiön, jossa ei olisi minkäänlaista tilaa hengittää. Mieluummin tulisin raiskatuksi kuin antaisin tämän tapahtua kodilleni. Raju sana rajuun reaktioon, jonka kuva herätti.
ReplyDeleteJuju on nimenomaan siinä ettei Munkkivuori enää olisi lähiö vaan luonnollinen osa kantakaupunkia. Rumuus on toki katsojan silmässä, mutta todella masentavalta alue näyttää nytkin: harmaanruskeat talot ja pusikkoiset metsiköt, lisärakentaminen toisi piristystä alueen ilmeeseen. Suhteellisen väljä alue olisi täydennysrakentamisen jälkeenkin: isot puistot, pihat ja leveät kadut.
DeleteTurha reagoida noin voimakkaasti, ei kukaan ole kodillesi tekemässä mitään. Tässä on nyt ideana herättää keskustelua, varsinainen suunnittelu pitää tehdä asukkaiden kanssa yhteishengessä. Lisäksi tämänkaltaisten täydennysrakentamishankkeiden edellytyksenä on mahdollisten haittojen kompensointi alueen nykyisille asukkaille.
Fiksulta näyttää. Helsinki on muuttunut 50-luvulta, eikä sen aikainen kaupunkirakenne voi toimia. Tämä ei tarkoita, että kaikki 50-luvun alueet pitäisi tiivistää, mutta varmasti osa.
ReplyDeleteEiköhän asia etene niin, että aiheesta tehdään kansalaisaloite ja hankitaan siihen riittävästi nimiä. Tämän aloitteen kanssa sitten vaan päättäjien luokse, niin sitä on vaikea ohittaa ilman asianmukaista käsittelyä. Se että jokin asia on ollut joskus jollain lailla, ei tarkoita etteikö se voisi olla tulevaisuudessa erilailla. Eräs näkökulma, joka on sivuutettu lähes joikaisessa asiaa käsittelevässä artikkelissa on jo olemassa olevan joukkoliikenteen merkitys. Talin Golf-kentän läheisyydessä on jo tällä hetkellä hyvin toimivat joukkoliikenneratkaisut, joita Talin Golf-kentän tämän hetkiset käyttäjät eivät luonnollisestikaan käytä, vaan saapuvat paikalle aina omilla autoillaan. Näin ollen on hyvinkin perusteltua, että samat tahot voisivat jatkaa omilla autoillaan hieman kauemmaksikin ilman sen suurempaa vaivaa.
ReplyDeleteJotain on pielessä jos tällaisia ehdotuksia tehdään vakavalla mielellä. Pakkomielteisen tiivistysinnon synnyttämät ylilyönnit eivät vakuuta suunnittelijoiden kyvystä tuottaa hyvää ympäristöä.
ReplyDeleteSe mikä on pielessä on krooninen asuntopula ja tätä ongelmaa kohtaan yleisesti levinnyt vähättelevä asenne. Helppoahan se on kritisoida ylilyönneistä kun on katto pään päällä ja elintaso turvattu. Suunnittelua tehdään tavoitteiden ja vallitsevien ihanteiden perusteella. Jos tavoitteena on pitää yllä status quota niin miltei kaikki toimenpiteet (ehkä suojelupäätöksiä lukuunottamatta) totta tosiaan ovat ylilyöntejä.
DeleteSuunnitelmista (piirtäjän näkemyksistä) näkee hyvin että kuvat on tehty toimistosta käsin - alueeseen ei ole viitsitty tutustua paikan päällä. Käypä kiertelemässä ajan kanssa Munkkivuoren - Talin ulkoilualueita, metsiä ja liikuntapuistoa jalkapallo- ja tenniskenttineen, niin palaat toivottavasti maan pinnalle. Mm. lenkkeily, pyöräily ja hiihtäminen ovat hyviä tapoja alueeseen tutustumiseen.
ReplyDelete"Rumuus on toki katsojan silmässä, mutta todella masentavalta alue näyttää nytkin: harmaanruskeat talot ja pusikkoiset metsiköt, lisärakentaminen toisi piristystä alueen ilmeeseen."
ReplyDeleteÄlä höpötä. Olisivatko suunnittelemasi uudisrakennukset kenties Pikku-Huopalahden ja Talinrannan kaltaisia pastellisävyisiä taloja erimuotoisine ja -kokoisine ikkunoineen? Munkkivuoren ja Talin "pusikkoiset" metsät on hoidettu kuntoon monta muotta sitten.
Ai niin - sinulta on unohtunut Ulvilantien sisäpuolelle yksi puistoalue.
Siitä vaan betonia kehiin ! Ei sitä tarvitse mennä kauemmaksi kuin Tukholmaan niin näkee tuon älyttömän betoni tiivistämisen vaikutukset. Eihän täällä ole maata enää ollenkaan rakentamiseen kun malminkin upottavat suot täytyy rakentaa betonia täyteen. Kuka sitä nyt haluaisi asua jossakin "landboossa", pelkkä nimikin on aivan naurettava...
ReplyDelete